• Kružberk, víkendové bajkování
    čtvrtek 22. až neděle 25.5.2003
    Jako každý rok, tak i na letošní rok jsme si naplánovali bajkování v nějaké oblasti na prodloužený víkend. Na výroční schůzi nám Michal doporučil oblast přehrady Kružberk a protože většina chtěla zkusit něco jiného (než dokola Český ráj a Hostýnské vrchy), tak jsme si odhlasovali, že pojedeme na Kružberk.
    Celkem se přihlásilo cca 13 bikerů, ale nakonec někteří z různých důvodů nemohli a tak se bajkování v Kružberku zúčastnilo "jen" 8 bikerů.

čtvrtek
    Ubytování jsme měli zajištěno od čtvrtku a chtěli jsme jet hned ráno, abychom i ve čtvrtek stihli během dne něco najet. Nakonec nás odradilo špatné počasí, kdy od pondělka do čtvrtku skoro pořád pršelo. Proto jsme také vyjeli až ve čtvrtek odpoledne, v sestavě Libor, Radim, Martin a já(Roman).
    Po příjezdu do Pensionu Velké Sedlo jsme si dali pivo, ubytovali jsme se a vyrazili jsme. Od penzionu jsme vyjeli po lávce (po které jsme vyjížděli i jiné dny) a kolem skály, po které hojně lezli horolezci, jsme hned přijeli k přehradě a vystoupali na hráz. Dále jsme jeli dál po cestě, jižním směrem a po chvilce nerazili na odbočku vpravo. I po deštích byla tato polní cesta dobře jezditelná a tak jsme vyjeli na horizont. Zde jsme si udělali pauzu (pro příjem a odeslání sms, neboť dole, v údolí u penzionu je signál je od eurotelu a to ještě zachytitelný jen některými mobily) a po chvíli jsme vyrazili dál. Bohužel sjezd po lesní cestě už nebyl tak suchý a nabrali jsme trošku bahna. Následný výjezd byl mnohem lepší, ale po vyjetí z lesa jsme stoupali po louce, kdy tráva byla doslova nacucaná vodou a moc lehce se po tom nejelo... Každopádně nakonec jsme narazili na tu červenou značku, na kterou jsme chtěli a po té dojeli ne do Budišova, ale do Svatoňovic. Tak jsme se nakonec do Budišova zajeli po asfaltu (asi 1,5km) a tam si dali na pivo a hranolky. Zpátky jsme jeli také po silnici, protože už bylo dost hodin. Večer dojeli další 3 bikeři, Hynek, Pavel a Michal.
    Vyjížďka první den nás uklidnila v tom, že jsme zjistili, že v terénu se v této oblasti dá, i po několikatidenních deštích jezdit.

pátek - okolo Slezské Harty
    Vstali jsme, dali si snídani u potravin v obci Kružberk a připravili kola. Na dnešek jsme si naplánovali objet přehradu Slezská Harta. Vyjeli jsme (po lávce) a vystoupali na hráz. Mrkli jsme na mapu u hráze a stanovili si první cíl, obec Dvorce. Projeli jsme po hrázi a hned odbočili vpravo. Tady jsme se ještě zastavili u zábradlí a prohlédli si okolí. Jeli jsme dál, kolem přehrady a napojili jsme se na cestu vedoucí dlouhým údolím kolem potoku Lobník. Toto údolí nás dovedlo až k obci (či městečku?) Dvorce. Zde jsme něco nakoupili a vyrazili dál. Hned za obcí jsme viděli dlouhou polní cestu, udělali jsme si zde fotku.
hráz přehrady Kružberk
výhled na boku přehrady
pole za obcí Dvorce
Po poli jsme dojeli do Křišťanovic, kde jsme se u napyrozhodli vrátit (abychom nejeli moc po asfaltu) a najeli jsme na červenou turistickou značku. A to jsme si teda dali... Přes první kopec jsme teda jeli po asfaltové polní cestě, ale pak, při stoupání na hřeben mezi vršky Slunečná a Rychtář, to jsme si teda užili. Cesta byla blátivá, rozjetá od lesáku. Šli jsme ji proto pěšky. Naštěstí byly takové úseky jen dva a tak jsme na hřeben nakonec vyjeli po suché hlíněné a kamenité cestě. U rozcestníku jsme se napojili na modrou značku a po této jsme chtěli dojet terénem, po klesající hřebenovce, až do Nové Pláně, k přehradě Slezská Harta. Chtěli jsme, ale nedojeli. Teda 2 úseky byly v pohodě, jeli jsme a i dost rychle, ale pak se modrá značka opět změnila v úzkou pěšinku, kde jsme přelézali kmeny. Zkoušeli jsme se i nadále držet modré značky, ale dojeli jsme k tak blátivému úseku, že jsme se rozhodli ten kousek vrátit a dále pokračovat po lesní cestě. A tak jsme k přehradě dojeli po šotolinové a po asfaltové cestě. V Nové Pláni jsme poobědvali (většina si dala polévku, guláš a ještě i bramborové placičky + několik piv).
blátivý úsek po červené značce
rozcestník na hřebeni u Slunečné
další z cyklokrosových úseků
chvíle oddechu po obědě v Nové Pláni
Po pauze jsme vyrazili dál. Naplánovali jsme si, že po modré značce do obce Mezina. Přejeli jsme Černý most a zjistili, že modrá značka vede po prudkém svahu, kde probíhá těžba dřeva... Tady jsme tento svah zdolali ve dvou skupinkách, první skupinka (Radim, Libor, Martin a já) jsme se drželi modré zn., ale stejně jsme za horní vrstevnicovou cestou zjistili, že modrá je dále opět blátivá. Proto jsme jeli dál po lesní cestě a kousek dál počkali na ostatní. Po lesní šotolinové cyklostezce jsme teda dojeli do Meziny. Tady jsme se podívali na lávový proud. Pak jsme jeli dál. protože už bylo dost hodin, tak jsme se nezdržovali jízdou v terénu (přímá terénní stezka zde ani není) a ani jízdou po břehu přehrady a tak jsme severní stranu Harty rychle přejeli po asfaltu. Teda necelou, do Leskovce, ze kterého jsme jeli po polní a lesní cestě kolem vody. Přejeli jsme hráz na druhou stranu a sjeli pod ní.
Lávový proud u Meziny
hráz Slezská Harta
pod hrázi Harty
Martin chytl defekt, Hynek pomáhá s opravou
Pod hrázi jsme jeli normálně po cestě, po levé straně řeky. Asi po kilometru jsme přejeli hlavní cestu (co tam vedla) a po stejné straně břehu pokračovali po staré rozbité cestě, která se později odpoutala od přehrady Kružberk a začala stoupat lesem na kopec. Při sjezdu po této kamenité cestě píchl Martin zadní kolo (byl to jediný defekt za celou dobu). Hynek mu pomohl s opravou a pak jsme již po cestě dojeli na hráz, kde většina sjela z hráze po levé straně po cestě a někteří (já, Radim, ?) jsme si dali sjezdík po pravé straně, lesní pěšinkou.
V tento den jsme najeli 80 km.

sobota - údolím kolem Moravice
Na tento den jsme si naplánovali vyjížďku opačným směrem (na východ, severovýchod), údolím řeky Moravice a různě terénem až do Hradce nad Moravici. Také se k nám připojil Víťa, který přijel a naopak se odpojil Libor, který se chystal odjet domů. Takže opět jsme byli v počtu 7 bikerů.
Vyjeli jsme z Velkého Sedla, tentokrát ne po lávce, ale terénem po pravém břehu (pěkná lesní a polní pěšinka). Projeli jsme obcí Kružberk a po levé straně břehu jeli po krásné lesní pěšince, po pravé straně jsme měli více než 10-ti metrový prudký svah do řeky. Po chvíli jsme se ale odpojili od řeky a začali stoupat do kopce, až na hřeben, kde jsme se kousek jeli po značce Silesia maratonu (takový krátký prudký sjezdík).
polní pěšinka do obce Kružberk
stoupání kde na kopec
jeden brod
Projeli jsme nějakou obcí a dostali se do jednoho údolí kde vedla pěkná stezka, i přes jeden brod. Údolím jsme se dostali až k řece a pokračovali pak po břehu. V jednom místě jsme ale najeli na náhon k mlýnu, lépe řečeno na zídku náhonu, která byla většinou 40cm široká (jen místa byla z pravé strany ještě hlína) a jinak vlevo byl hloubka cca 2 metry s cca 0,5 vody a vpravo zalesněný prudký svaz do řeky... a toto bylo dlouhé 3km!!! Opravdu paráda pro vaše nervy, doporučuji :-) Bohužel jsem přímo na zídce nefotil a tak je na fotce zachyceno až závěrečné místo, kde je ale stezka široká.
jízda po 3km dlouhém náhonu
Radim zdolává zeď za zámkem v Hradci
společné foto na obrněném transportéru
Po náhonu jsme přijeli do nějaké obce před Hradcem, kde jsme se posilnili polévkou. Následovalo stoupání k zámku Hradci nad Moravicí. Zámek jsme objeli (a i překonali zeď, viz foto). Sjeli jsme do údolí k hlavní cestě (Opava-Fulnek), kde se odpojil Michal, neboť se už nějak necítil. My ostatní jsme trošku vystoupali na sjezdovku nad Hradcem, kde jsme si dali sjezdík. Opravdu se to rychle rozjelo (maximálka přes 70km/h). V Hradci jsme se zastavili s Michalem v jedné hospůdce, kde byla fakt hrozná obsluha... No ale nenechali jsme si zkazit náladu a při opouštění Hradce jsme si ještě udělali fotku na obrněném transportéru (protože takovou jsme ještě neměli :-)
Při návratu se od nás opět odpojil Michal, který měl nějaké zdravotní problémy a rozhodl se tak pro návrat po asfaltu. My ostatní jsme jeli nazpět kolem břehu řeky. Stezky jsou tu opravdu nádherné, většinou hlíněné, občas vedou po lesní cestě. Michal nás ale varoval, ať v jednom místě nejedeme po červené značce, my jsme to ale riskli a čekalo nás asi 2km chůze po prudkém svahu, občas přes kmeny stromů a pod. Nakonec jsme to zvládli a poslední jezditelný úsek opět kousek vedl po trase Silesia maratonu. Nakonec jsme se ale napojili na ten pěkný úsek po druhé straně břehu (levé), po které jsme jeli ráno. Ještě mi prasklo lanko od přehazovačky, ale to už bylo do Sedla skoro po rovince a tak jsem nouzově dojel s převodem malá placka - malý pastorek.
V sobotu jsme ujeli 70km, většina vedla terénem a tak to bylo lepší, než v pátek.

neděle - Budišov a okolí
V neděli nás zbylo už jenom 5 a jeli jsme se jen projet po okolí. Vystoupali jsme na hráz, jeli po břehu a znovu tím údolím říčky Lodník, jako v pátek. Ovšem cca 1km od přehrady jsme prudce odbočili vlevo do kopce (kousek šli někteří pěšky) a vystoupali jsme k troskám hradu Vildštejna a napojili se tak na červenou značku.
opět pohled na hráz
přehrady Kružberk
krátké prudké stoupání
pod troskami hradu Vildštejna
Po chvíli jsme ale bohužel špatně odbočili a trošku bloudili. Nakonec jsme ale na červenou opět narazili a ta nás již bez problému dovedla do Budišova. Zde jsme si dali na náměstí polévku a pivo. Pak jsme se vydali z Budišova po modré značce kolem kempu. Čekala na nás pěkná lesní cesta, až jsme dojeli k brodu. Všichni jsme se zastavili, až na Radima, ten se jej rozhodl hned přejet. A taky jej přejel, ale zjistil mezitím, že je tam opravdu hodně vody (viz foto). Ostatní se rozhodli sundat si tretry a přebrodit bosky. No a já jsem se to rozhodl projet s pořádným rozjezdem... ale takový obstřik až po hlavu jsem nečekal (na fotce jsem zachycen těsně potom, co ze mě opadla voda :-)
Radim po kolena ve vodě
Pavel a Martin brodí, Radim vzadu chytá boty, které mu hází Hynek
Roman projíždí
Osvěžení v brodu celkem bodlo, protože v neděli bylo nejtepleji, snad až 30°C. Jeli jsme dál, po lesní cestičce, údolí nás dovedlo až do obce Svatoňovice, odkud jsme již po cestě sjeli na hráz Kružberka a začali stoupat na kopec na skálama, kde jsme se ale poztráceli a na vyhlídku jsme dorazili jen ve dvou (Radim a já). Z vyhlídky byl pěkný rozhled nejenom na Velké Sedlo, ale i na okolní krajinu a na hráz přehrady.
Radim na vyhlídce a za ním hráz přehrady
zmiňovaný můstek na Velkém Sedle
Pak jsme si dali v lese sjezdík a přijeli jsme ke skále. Bylo tu opět plno různých horolezců. Po lávce jsme dojeli nazpět do penzionu, umyli kola a sebe, nabalili se, zašli si na oběd a odjeli domů.

Závěrem: Byly to dobře strávené 4 dny na bajku. Původní obavy, že terén bude příliš rozbahněný po deštivých dnech se nepotvrdily. Nejlépe byla ohodnocena sobotní trasa, pro řadu pěkných úseků v terénu.

A na úplný závěr - ANKETA pro návštěvnice těchto stránek! :-)

0525_0085.jpg Možná si myslíte, že na fotografii je první strip vystoupení kopřivnických bikerů.... , ale ačkoliv to tak vypadá, tak tak tomu není.
Ve skutečnosti šlo o demonstraci "vlků" po čtyřdenním bajkování.
Anketní otázka zní: Kolik je na fotografii "vlků"? :-)))

Návštěvnice stránek, správné odpovědi zašlete na náš klubový e-mail (viz kontakt). Můžete přiložit i svou fotografii. Výherkyně bude vylosovaná ze správných odpovědí a bude se moci zúčastnit dalšího "vystoupaní" :-)

Zpět na předcházející stránku.

Beskydské MTB info | WWW rozcestník | seznam maratonů | Kopřivnický DRTIČ | CykloArt bike klub | beskydské trasy